Jak správně zachytit jedoucí vlak

Fotografování není jen o krajinách, portrétech nebo různých akcích. Jsou to víceméně specifické obory, na které bych se chtěl zaměřit. Každý fotograf má své zaměření. Jedním z významných oborů je železniční tématika. Pro vznik železničního záběru je nejdůležitější světlo a tedy tzv. násvit. Je zde ovšem nepříjemný fakt, že na zachycení máme jen jeden pokus, proto je důležité rozvrhnout si správnou kompozici.

I když se to nezdá, jednou z velmi podstatných úkolů je zde správné plánování. Je třeba vybrat zajímavé místo, bez nežádoucích objektů, stromů či sloupů, proto obecně platí zásada nefotografovat na železničních stanicích, nýbrž na širých tratích. Dalším velmi nežádoucím vlivem může být počasí. Dokáže změnit náladu a vzhled snímku třeba i z minuty na minutu a je nutné rychle umět měnit nastavení fotoaparátu a kompozici.

Budeme-li se zabývat nastavením našeho přístroje pro vytvoření krásného záběru, budeme potřebovat nastavovat hodnoty čas, clona a ISO. Abychom docílili ostrých záběru je nejdůležitější co nejkratší čas, jehož hodnoty závisí nejen hlavně na již zmiňovaném počasí, ale také na rychlosti vlaku.

Nejideálnější variantou je krásný slunečný den. V tento moment nám stačí nastavit kratší čas, třeba i 1/500. Budeme-li u tratě, kde se projíždí vyššími rychlosti (110km/h a výš), je nutné docílit času ještě kratšího, nejlépe kolem 1/1000. Clonu necháváme na hodnotách f6.3 až f10, a ISO na 200, což je hodnota, při které je snímek kvalitní a bez tzv. digitálního šumu.

Na druhé straně máme úplný opak. Tím je špatné zatažené počasí. V tomto případě budeme potřebovat o něco vyšší ISO. To nám zajistí sice ztrátu kvality snímku, ale i světlejší expozici. Vlastníme-li pokročilejší zrcadlovku, máme vyhráno. Nemusíme se bát hodnot ISO 800 nebo dokonce 1000 či 1200. Horší to budou mít majitelé levnějších přístrojů, kde dochází i při ISO 400 nebo 500 k více viditelnému šumu (ovšem nic extra převratného). Dalším trikem jak si pomoci je snížit clonu, kolem f4 a f5. Jak jsme již naznačili, na tratích kde vlaky jezdí rychlostmi 100 nebo 120km/h potřebujeme minimálně čas 1/400, lépe 1/500. Tím právě dosáhneme zvýšením ISO a snížením clony. Blesk v tomto případě zásadně nepoužíváme.

Sečteno podtrženo, zachycení jedoucího vlaku není nijak zvláště náročnou disciplínou. Je ale nutné znát základní fotografické dovednosti. Těmi jsou kompozice a hlavně expozice, kde je nutné umět nastavovat na našem přístroji čas, clonu a ISO. Za slunného dne necháváme ISO na hodnotě 100 nebo 200, clonu f 6.3 až f9 a čas tak aby byla správná expozice, tedy někde kolem 1/500. Ve dne oblačném pak ISO zvýšíme, clonu snížíme, pro zachování kratšího času. Nebojte se tedy fotografovat. Vše záleží na vyzkoušení, co je pro danou situaci nejvhodnější.

Každý rok je k vidění několik krásných akcí. Akce jsou většinou doprovázeny parními lokomotivami a dieselovými lokomotivami přezdívanými „Brejlovci“ nebo „Zamračené,“ spolu s historickými soupravami vagónů. V tomto případě jsou fotografové jako v ráji. Násvit těchto historických souprav je pro ně nezapomenutelný. Mnozí z nás si při takové akci plánují místa, kvůli násvitu a správné kompozici. Poté stačí už jen nastavit správný čas, clonu a ISO.