Panoramatický snímek krok za krokem

Jak vytvořit panoramatický snímek

Nadšenci výletů a krajináři určitě ocení pár cenných rad ohledně fotografování panoramatických snímků. Výhledy do krajiny v horách nebo z vyhlídek, které se na vašich výletech objevíte, jsou pro tvorbu panoramatických snímků jako stvořené.

Velká touha u panoramatických snímků je v zachycení, co nejširšího úhlu okolí, ať už se jedná o město, krajinu nebo výhled z rozhleden, ze skal nebo z jiných vyvýšených míst, kde vidíte svět jako na dlani. Termín panorama je také znám jako širokoúhlá fotografie. Panoramatický snímek můžete vytvořit mnoha způsoby a my vám prozradíme, jak na to.

Pro začátečníky: Základy fotografování 

  1. 1. Širokoúhlý objektiv s velmi krátkou ohniskovou vzdáleností

Pro vznik panoramatického snímků lze použít širokoúhlého objektivu s velmi krátkou ohniskovou vzdáleností. Speciální optika má úhel záběru 150°- 220°, kam také patří např. objektivy typu „rybí oko“.

  1. 2. Širší fotografický formát

Oblíbenou metodou ve fotografování panoramatických snímků je použití širšího formátu. Na fotoaparátu si nastavíte formát např. o poměru stran 16:9.

Více o výběru fotoaparátů : Jak správně vybrat fotoaparát

 3. Poskládání více fotografií do jednoho snímku

Pro ty, kteří zrovna nemají speciální fotoaparáty, lze panoramatický snímek nakombinovat z více fotografií do jedné. U této varianty jsou důležité dvě věci – nafotografovat panoramatický snímek v jednu danou chvíli a to ve stejné výšce a posouvání fotoaparátu, třeba zleva doprava nebo obráceně, a nemalé zkušenosti s prací s programem Adobe Photoshop, kde své snímky jednoduše spojíte v jeden.

  1. 4. Jednoduché panorama s ořezem

Velmi jednoduše docílíte panoramatického snímku ořezem fotografie do širokoúhlého tvaru. Je to ten nejjednodušší způsob, ale těžko brát takto vytvořené fotografie za skutečné panorama.

 5. Režim scén

Dnes na většině moderních fotoaparátů lze nastavit různé scény. Některé fotoaparáty nabízejí scénu panoramatických snímků, kde lze a velmi jednoduše po nastavení nafotit krásný panoramatický snímek. Můžete si nastavit, jak snímek vytvoříte - v jakém směru (zleva doprava nebo obráceně či shora dolů nebo zdola dolů). Po stisknutí vybrané scény jen posouváte fotoaparátem a během chvilky máte vytvořený panoramatický snímek.

Autor: Pavla Janíčková