Nejlepší spolupráce s fotobankou

Jak úspěšně prodávat fotografie ve fotobance

Fotografování je odvětví, ve kterém se lidé snaží zachytit svět pomocí fotoaparátů a vytvořit tak nezapomenutelný zážitek zajímavých událostí a míst. Obor fotografie má mnoho podob. Dá se rozdělit na jednotlivá témata (architektura, portrét, detail, apod.) nebo, zda-li se jedná o koníček či fotografujeme pro obživu za peníze. Lidí, kteří se tímto oborem živí je bezesporu nejvíce, a tak je v dnešní době složité umět své výtvory prodat a vyniknout mezi obrovskou „bandou“ fotografů. V dnešním článku si povíme o pár tipech a radách jak vše zvládnout a být na předních pozicích.

V první řadě je důležité zmínit, co vlastně smíme a nesmíme fotit. To co lze zachytit jsou takřka všechna místa, kde není fotografování nijak omezeno nebo zakázáno. Zákazy platí většinou v kulturních památkách, jako jsou hrady, zámky a veřejná místa, kde se nachází lidé, kteří by mohli být na snímku vidět. V tomto případě se sice může jednat o reportážní fotografii, ale musíme dbát na to, že některým lidem to může vadit a nechtějí být nikde zveřejňováni.

Nejvíce rozšířeným trendem je určitě fotografování portrétů, svateb, plesů a kulturních akcí. To má za cíl vydělat si peníze zachycením zajímavých a hlavně kvalitních záběrů z událostí, které se třeba konají jen jednou za život. Profesionálové v tomto oboru používají drahou techniku za několik desítek tisíc korun, aby dosáhly toho nejlepšího. Následuje nahrání do počítače, editace snímků a odeslání zákazníkovy. Co ale dělat v případě, že máme fotografie, které nejsou přímo nikomu určeny, nebo je chceme prodat více lidem? Jedná se například o krajinky, architekturu, makro nebo i svatby a portrét a naším účelem je oslovit více zákazníků, kterým by se fotky mohli líbit.

Možností je vyzkoušet prodej na fotobance. Jedná se o webové servery, kam lidé nahrají své fotografie, které prodávají všem, co o ně mají zájem. Ovšem není to jen o tom nahrát snímky a vydělávat. Nutností je také být alespoň trochu znalcem v oboru fotografie. Na fotobanky se sice Vaše výtvory nahrají, ale než se začnou prodávat, musí být schváleny editory webu. Ti Vám k případným zamítnutým fotografiím napíší jejich nedostatky, které, když to jde, můžete napravit pomocí grafického editoru a zkusit je nahrát znovu. A proto je potřeba myslet na to, že nekvalitní záběry přijaty nebudou, chce to tedy už nějakou zkušenost. Obecně platí nenahrávat momentky dětí, rodinných akcí nebo příbuzných. Ty mají ve velké většině nejen špatnou kompozici, ale mohou být i přesvětlené, neostré nebo zašuměné. Pro fotografy, kteří fotí svatby nebo portréty, je navíc důležitá ještě jedna věc. Tou je tzv. Model release. V překladu jde o smlouvu mezi fotografem a fotografovanou osobou, která dává fotografovy práva, jak smí naložit se snímky, kde je osoba zachycena a kde je může zveřejňovat. Na většině fotobank se i k nahrávání fotografií musí tato smlouva přiložit, aby bylo jasné, že má fotograf právo daný záběr zveřejnit.

Jednou z fotobank může být fotky-foto. Ta nabízí několik jazykových verzí a široké možnosti koupi a hlavně prodeje fotografií. Registrace nových prodejců je zcela jednoduchá. Stačí na hlavní stránce kliknout ve spodní části zápatí na Fotografové grafici, následně v levém menu pro fotografy a  Vyplňte žádost o zařazení mezi fotografy zde. Otevře se formulář, který vyplníte podle instrukcí (jméno, příjmení telefon, stát,…). Můžete uvést i své reference nebo zaškrtnout či napsat, do jakých fotobank případně již přispíváte. Pak už jen stačí nahrát svých nejlepších 10 snímků, které máte buď vloženy na jakémkoliv webu nebo je nahrajete podle instrukcí níže. Opíšete kód z obrázku a je hotovo. Stačí odeslat žádost. Následně Vás autoři serveru kontaktuji s dalším postupem.

Registrace do fotobanky není složitá. Stačí vyplnit základní údaje a odeslat formulář. Nejdůležitějším krokem je pak schválení prvních fotografií. Některé snímky, které fotobanka nevezme, můžete zkusit vložit do jiné. Důležité je ovšem pořádně číst pravidla, protože některá fotobanka si nepřeje, aby stejné fotografie byly uloženy ve vícero různých fotobanek.

Fotobankou, kde je složitější schvalovací proces je například celosvětově známý Shutterstock. První registrací je zde i nutnost vložit 10 fotografií, a pokud jich 7 bude schváleno, máte vyhráno. V opačném případě je další šance až za měsíc.

Pokud se Vám jakýmkoliv způsobem nedaří proniknout mezi fotografy na přední pozice a máte málo zákazníků, můžete zkusit prodej svých výtvorů na fotobance. Fotobanky jsou dnes velkým trendem prodeje fotografií a ilustrací vytvořených grafickými programy. Na některých se prodají i stovky snímků denně a pro některé to může znamenat i jejich hlavní příjem peněz.